Marketing voor groothandels
Marketing voor groothandels (en voor je B2C-webshop): groei gestructureerd!

Maak van kijkers kopers
Kijkers zijn nog geen kopers, die 10.000 bezoekers op je website zeggen dus niet zoveel. Je wilt een relatie opbouwen met die bezoekers, zodat je ze als nieuwe contactpersonen in je CRM-systeem kunt zetten.
En dan ga je werken aan die relatie, en dát gaat zorgen voor meer verkoop. Het is niet realistisch om van iedere bezoeker een contactpersoon te maken, moet je ook niet willen. Wat je wel moet willen? Dat is per branche, per bedrijf, verschillend. Daarom is het goed om met een nulmeting te beginnen. Waar sta je nu? En te bepalen waar je naar toe wilt. Dat is je doel. Het hoeft niet persé ingewikkeld te zijn om je conversiepercentage te verhogen, kijk maar eens naar je eigen website. Staan daar pagina’s op zonder enkele conversiemogelijkheid? Daar is je laaghangend fruit al!
Strategie bepalen B2C
Om je consumentenwebshop meer te laten renderen, heb je waarschijnlijk nagedacht over het genereren van traffic en omzet. Je wilt natuurlijk niet concurreren met je eigen B2B-klanten, sterker nog: die help je liever met het stimuleren van hun verkoop aan diezelfde consument.
Als je weet hoe je dat het beste kunt doen (wellicht met ondersteuning van jouw eigen B2C-webshop), ga je bepalen welke middelen je waar in gaat zetten. Voor het ene bedrijf is dat Google Ads campagnes draaien, waar een andere organisatie meer haalt uit LinkedIn. Wellicht zijn marketplaces als Bol, Plaza, Channable the placet to be voor jouw bedrijf.

Segmenteer, segmenteer, segmenteer!
Een van de keys tot succes is, je raadt het al: segmenteren. En dan hebben we het niet over leeftijd, geslacht en provincie. Nee, segmenteren doe je op basis van échte interesse.
Het surf- en klikgedrag van de klant omzetten in segmenten dus. Zo kun je marketingcampagnes afstemmen op de interesse van de klant. Horen we je denken ‘dat is veel werk’? Dan zeggen we ook meteen: ‘nee, hoor!’. Het kan namelijk allemaal geautomatiseerd. Als jouw klant nooit product B heeft gekocht, maar wel de pagina’s bekijkt, wordt hij gewoon meegenomen in uitingen over product B. Je kunt hem heel direct bewust maken, via e-mailcampagnes bijvoorbeeld. Maar het kan ook op een onbewuster niveau, via een targeted LinkedIn-campagne.
Onbekende surfers?
Met de tool HubSpot weet je welke contacten uit jouw CRM-systeem op je site komen en wat ze daar doen. Maar er komen natuurlijk ook bedrijven en mensen die je niet kent op jouw site.
Uppline is ook partner van Leadinfo, deze traceert onbekende bezoekers en door de connectie tussen leadinfo en de tools van HubSpot staan deze leads met één druk op de knop in HubSpot.
Besteed je budget goed!
Natuurlijk wil je meer omzet genereren, maar liever niet meer marketingbudget vrijmaken. Dat kun je alleen realiseren door inzicht te krijgen.
Door een integrale aanpak en een 360 graden klantbeeld. Mooie termen die je waarschijnlijk al vaker hebt gehoord. Of niet. Maakt ook niet uit. Als je begrijpt wat de klanten stimuleert om jouw product aan te schaffen, weet je al heel wat. Zijn ze getriggerd door linkedIn-campagnes, Facebook, Google Ads of e-mailmarketing. Door een combinatie van dat alles? Als je dat weet, kun je je budget gerichter inzetten en beter laten renderen.
Wil jij je budget gerichter inzetten?
"Good marketing makes the company look smart. Great marketing makes the customer feel smart"
Succes zit in continuïteit
Social media... De plek waar jij ook moet zijn. Iedereen zit er tegenwoordig, toch? Sommige bedrijven en personen zie je iedere dag voorbij komen, sommige met vlagen en sommige helemaal niet. Sommige zijn succesvol en halen bijna heel hun business binnen via social media en sommige helemaal niks.. Hoe kan dat?
Je kent dit vast wel . Je begint fanatiek met het bedenken van onderwerpen en kreten zodat jij in een keer meerdere social posts kunt maken en hopelijk ook kunt inplannen. Misschien is dat laatste al geen optie binnen de tools die je gebruikt, maar goed.. detail. Dit houd je 1 of 2 maanden vol (als je geluk hebt) en dan zakt het weer in. Helaas! Geen omzet binnen gehaald. Het werkt niet voor je (denk je).
Dat is alleen niet zo. De enige reden waarom andere wel succesvol zijn op social media is omdat ze niet stoppen. Het heeft tijd nodig voordat mensen jou op hun netvlies hebben en in actie komen.
Wij begrijpen als geen ander dat jij je bezig wilt houden met je business, je werk en dat het bedenken en plaatsen van content daar niet binnen valt. Vanuit die gedachte zijn onderstaande pakketten geboren.
Groothandel HomeijSamantha Herbst |
"Een goede samenwerking: van begin tot eind betrokken. Als een snelgroeiend bedrijf, hadden wij behoefte aan doelgerichte marketing en sales, meer efficiëntie in onze interne processen en onze data op één plek. Door Jorg's onboarding van HubSpot hebben wij, in een paar weken tijd, vooruitgang geboekt op al deze fronten. Ik ben ontzettend te spreken over Jorg's betrokkenheid, kennis en enthousiasme. Een onmisbare schakel in de groei van ons bedrijf."
Groothandel HomeijElke Naber |
"Met een aantal nieuwe webshops in de maak waren er vele marketingmogelijkheden die al besproken waren, maar nog geen gerichte doelen. Met Jorg hebben wij deze doelen kunnen formuleren, gerichter een analyse kunnen opstellen en daarnaast ook de goede systemen kunnen bepalen daarvoor. Hij heeft ons erg fijn kunnen helpen in het opzetten van een mailcampagne en helpt ons met het pionieren in Big Commerce. Wanneer we vragen hebben krijgen we erg snel antwoord en worden we ook erg snel geholpen."