Inbound marketing & inbound sales

Wat is het en wat kan het jou brengen?

Inbound marketing

De term heb je vast al eens voorbij horen komen. Inbound Marketing.. Wat betekent dit nu eigenlijk precies en wat is het verschil met online marketing?

Bij inbound marketing kijk je écht naar de klant. Je kent zijn uitdagingen, behoeften, doelen etc (buyer persona) én je weet waar hij zich bevindt in de customer journey. 

Hoe je dit weet? Dat weet je omdat je met de juiste tools werkt. Tools die je inzicht geven in het gedrag van je prospect. Pagina's die bezocht worden en documenten die worden gedownload vertellen je alles over de locatie van de prospect in de customer journey. Daar speel je op in door op basis van dat gedrag de benodigde extra informatie te versturen, geautomatiseerd. Door de customer journey goed in kaart te brengen, weet je exact wanneer de prospect tegen welke vraagstukken aanloopt. Door dit goed in te richten ben je jouw prospect pas écht van dienst. 

Bovenstaande geldt pas als je de contactgegevens van je prospect hebt opgeslagen in je CRM systeem, zoals HubSpot.

Dat klinkt makkelijk, maar is dat ook zo? 
Hoe beter je aanbod aansluit bij hetgeen de bezoeker zoekt, hoe eerder je zijn gegevens mag toevoegen aan je CRM systeem. Dit doe je door meerdere CTA (Call To Actions) toe te voegen aan je webpagina's. Verschillende CTA's voor de verschillende fasen van de bezoeker. Ik onderscheidt de awareness fase, consideration fase en de decision fase. 

De fase in het kort:
Awareness fase
De bezoekers in deze fase zijn zich nog niet bewust van het feit dat ze een 'probleem' hebben. Daarvan moet jij ze op de hoogte brengen. Hoe je dat het beste doet? Dat leg ik je graag persoonlijk uit.

Consideration fase
Deze bezoekers zijn op de hoogte van hun probleem en zijn op zoek naar een oplossing. De kans is groot dat ze ook al andere oplossingen hebben gevonden voor hun probleem. Je moet dus zorgen dat jouw oplossing tot één van de meest interessante oplossing behoort. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een vergelijking aan te bieden. 
Wil je meer opties weten? Laten we dit bespreken

Decision fase. 
Deze bezoeker gaat een beslissing nemen en een product of dienst afnemen. Een erg efficiënte conversie methode voor bezoekers in deze fase is door middel van een demo aan te bieden. 

Inbound sales

Je hebt nu waarschijnlijk een beter beeld bij inbound marketing. Met diezelfde inzichten ga jij aan de slag met sales. Dus niet met het oog op wat je kunt verkopen, maar wat helpt jouw klant. 

Er komt een moment dat je marketing team, uiteraard via inbound marketing, nieuwe prospects heeft aangetrokken. Ze hebben hun gegevens achtergelaten in je CRM systeem én je team heeft de prospect begeleid door zijn customer journey. 

Nu moet je sales team aan de slag. De klant heeft namelijk een demo aangevraagd, waardoor HubSpot automatisch een deal heeft gecreëerd en er een taak klaar staat voor je salesmedewerker. Toch handig, werken met goede tools

De salespipeline in HubSpot helpt jouw salesmedewerker om de deal te begeleiden van stage naar stage. Dat kan bijvoorbeeld zijn

  1. Productdemo ingepland
  2. Offerte verstuurd
  3. Gesloten en gewonnen
  4. Gesloten en verloren

Dit is een hele simpele salespipeline, maar het gaat om het idee. 

salespipeline


Wil je jouw salesprocess ook automatiseren of heb je hulp nodig bij het begeleiden van je salesteam richting inbound sales? 

Plan een belafspraak

Wil je zelf aan de slag?

Wil jij graag eerst zelf proberen om meer leads te genereren? Uiteraard kan dit! Deze whitepaper is speciaal voor jou geschreven. Het geeft je inzicht en stappen om zelf aan de slag te gaan en je conversie te verhogen.  

whitepaper-leadgeneratie

Download de leadgeneratie whitepaper!

Marketing- & sales automation

Je kunt laagdrempelig starten met verschillende tools. Een landingspagina in je CMS, een blog via WordPress, ingeplande posts op diverse social media, automatische mailings met een nieuwsbriefprogramma als Mailchimp. En je monitort de resultaten met Google Analytics. Maar je kunt ook kiezen voor meer gemak en professionaliteit.

Wat uppline, HubSpot Partner, betreft is er maar één platform waar je pas echt next level automationstappen mee kunt zetten, HubSpot. HubSpot heeft alles om jouw marketing- en salesactiviteiten op te zetten, te beheren, te analyseren en te optimaliseren.

Al je klantdata in één systeem. Erg overzichtelijk en efficiënt. Hier ligt echt de kracht van HubSpot. De klant centraal stellen met daaromheen de marketing en sales activiteiten.

uppline | meer afspraken, leads, sales & omzet

Official HubSpot Partner